ÚNOSNOST DUTINOVÝCH PODLAH
KLASIFIKACE A OZNAČENÍ PODLE ČSN EN 13213
ČSN EN 13213 třídí dutinové podlahy do:
» 6 TŘÍD DLE MEZNÍHO ZATÍŽENÍ
Faktory ovlivňující únosnost a průhyb DP:
- tloušťka desky
- typ sloupků
DUTINOVÉ PODLAHY Z HLEDISKA ÚNOSNOSTI
PROVOZNÍ ZATÍŽENÍ = MEZNÍ ZATÍŽENÍ / SOUČINITEL SPOLEHLIVOSTI (u DP = 2)
TŘÍDA | PROVOZNÍ ZATÍŽENÍ | MEZNÍ ZATÍŽENÍ |
---|---|---|
1 | ≤ 2 kN | ≤ 4 kN |
2 | ≤ 3 kN | ≤ 6 kN |
3 | ≤ 4 kN | ≤ 8 kN |
4 | ≤ 4,5 kN | ≤ 9 kN |
5 | ≤ 5 kN | ≤ 10 kN |
6 | ≤ 6 kN | ≤ 12 kN |
ZDVOJENÉ PODLAHY Z HLEDISKA PRŮHYBU
PŘI MODULU 600 x 600 mm JE MAXIMÁLNÍ POVOLENÝ PRŮHYB 2 mm
- průhyb podlahy při zatížení provozním zatížením nesmí překročit 1/300 modulu (rozteče) sloupků
CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH POJMŮ:
- Třída únosnosti dutinové podlahy závisí na maximálním mezním bodovém zatížení, které je podlaha schopna unést.
- Mezní zatížení je maximální bodové zatížení, které je ještě podlaha schopna unést. Zohledňuje bezpečnostní faktor, který je ztvárněn součinitelem spolehlivosti. Mezní zatížení je součinem provozního zatížení a součinitele spolehlivosti.
- Provozní zatížení (working load) je skutečné reálné zatížení, které bude na podlahu maximálně působit. Provozní zatížení je rovno podílu mezního zatížení a součinitele spolehlivosti.
- Součinitel spolehlivosti (safety factor) = součinitel, jímž se dělí hodnota meze pevnosti (mezního zatížení) pro stanovení provozního zatížení. Součinitel spolehlivosti je roven 2,0.
- Průhyb se stanoví podle průhybu desky zatížené provozním zatížením. Průhyb se měří v nejnižším bodě desky. Velikost průhybu má vliv na komfort při chůzi a životnost koberce na podlaze.
POZNÁMKA K PLOŠNÉMU ZATÍŽENÍ DUTINOVÝCH PODLAH
-
- Rovnoměrné zatížení by nemělo tedy být považováno za charakteristiku únosnosti, tou je pouze bodové (koncentrované) zatížení podle normové metodiky zkoušení – ČSN EN 13213 – Dutinové podlahy
- Plošné zatížení dutinových podlah není možné testovat, není na to žádná metodika
- Orientačně lze plošné zatížení dutinové podlahy stanovit jako 5 násobek provozního zatížení